fredag 4 september 2009

20 år med röda Converse

Jag minns knappt hur jag själv såg på livet när jag var 20 år. Det mesta var nog ganska roligt, oskyldigt och hela världen fanns ju där mitt framför mig. Jag hade ett förhållande som varade i ett par månader, sen tog det slut. Sen träffade jag en ny.

Jag jobbade extra på Posten medan jag studerade och pengarna räckte ju inte så mamma och pappa fick skjuta till. Jag minns att jag kunde vara uppe hela natten och ändå vara pigg dagen efter. Fredag kväll var det party och vi var ofta hemma hos någon. Ibland gick vi ut och hittade något ställe där de släppte in oss. Lördag gick ofta i samma tecken. Musiken var viktig och böckerna. Det har de alltid varit.

Ibland träffades vi några och diskuterade de stora ämnena. Politik, kärlek och framtiden. Vi drack te och när jag flyttade hemifrån strax innan jag fyllde 21 så blev min lägenhet ofta tillhållet för dessa träffar. Teet byttes ut mot rödvin. Vi började prata om författare och filmer. Våra kläder blev mer svarta och alla hade halsdukar även om det var senvår. Vårt gäng splittrades när några valde att åka iväg och tågluffa. Jag ville vara en av dem, men jag hade precis kommit in på den utbildning jag hoppats på och det var ett av mina första stora vägval. Kanske att jag valde rätt. Av de 4 som åkte iväg, kom bara 3 hem. Den fjärde kom hem i en kista, knivmördad i Amsterdam.

Varför skriver jag om det här? Jo, jag träffade en tjej nu i veckan som väckte många av dessa minnen till liv. Det var som om hennes livsglädje och skratt gav mig ny energi. Livsenergi. Ändå var jag helt slut efter vårt dygn tillsammans. När jag kramat om henne på tågstationen somnade jag i soffan och sov i 14 h i sträck.

Den unga tjejen med skinn på näsan, egen blogg och röda Converse. Hon som fick mig att skratta som jag inte gjort på länge. Hon som tagit tåget från den lilla staden för att träffa mig här i Stockholm. Hon som är värd sin alldeles egna berättelse och den kommer att skilja sig ganska mycket från mina berättelser. Jag ska skriva den i helgen.

Vad minns du från när du var 20 år?

Varma kramar & trevlig helg!


TB

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser fram emot att läsa fortsättningen :) Kramelikram!

Unika sa...

*ler nostalgiskt*
Mycket av din berättelse om när du var 20 stämmer in på mig med.

Orka festa hela natten, vara pigg dagen efter och festa (inte nödvändigtvis med alkohol alla gånger) igen på kvällen. Ofta var vi ute och dansade även på onsdagar, jag älskar fortfarande att dansa.

Röda converse hade jag, fast höga. Mina favvisar var förståss rutiga i pastellfärger och utan converseloggan. Många är de gånger jag ångrat att jag inte köpte upp hela lagret i min storlek!

Pojkvänner som sa att dom älskade mig efter 3 dagar och gjorde slut efter ett par veckor, max ett par månader. Ett evigt sökande efter Mr Right.

Plugg, vänner, telefonsamtal mitt i natten som varade timvis ibland. Tokiga spontana infall, pasta till lunch eftersom pengarna var slut.

Ljuvligt liv, men oftast är det ändå skönt att "kommit över" den perioden. Trots allt är ju livet ljuvligt nu med, på ett mer lugnt och harmoniskt vis.

Kram

röda converse sa...

Du är grym på att skriva! Ska du ha ett par röda converse så finns de här: http://www.billigaconverse.com/roda-converse-laga