torsdag 22 januari 2009

Oskuldsfull, oskuld... skuld?


Ibland kommer man in på oväntade samtalsämnen. Ibland är de givna.

Idag tillbringade jag ett par timmar på ett café för att förena kaffe, känslan av "jag kan bestämma över min egen tid" och datorn. Snett framför mig satt en grupp tjejer. Kanske i 15-årsåldern. Så vill jag i alla fall se det. För om man äro yngre än så bör man inte bruka sexuellt umgänge...

De pratade högt och i munnen på varandra. Det fanns väl en del att anmärka på i deras språkbruk, men deras val av samtalsämne var intressant.

Oskuld/Icke oskuld

Ja, det är förstås ett viktigt ämne när man kanske inte har gjort debut, just gjort det eller funderar väldigt mycket kring det. Om jag förstod det rätt hade ett par av tjejerna debuten avklarad medan de övriga inte hade invigts. De erfarna berättade om sina debuter och de oerfarna lyssnade och ställde ibland frågor.
Vid flera tillfällen ville jag slå ihop datorn och inflika, men gjorde naturligtvis inte det.

Här kommer ett par lösryckta citat från deras dialog:

"- Han har tjatat som fan o jag vill ju också..."

"- Det är helt värdelöst med kondom..., ingen kör med det"

"- Vem bestämmer när man ska knulla då?"

"- Min kille har jättestor och det är skitskönt... jag kommer aldrig att knulla med någon som har liten..."

"- Jag har bara låtit honom ta mig i stjärten..."

"- Måste man ta den i munnen för att han ska få stånd eller?"

Efter att ha tänkt tillbaka typ 17 år... och intalat mig själv att min debut förhoppningsfullt inte skapade en liknande dialog bland hennes kompisar.... skriver jag in ordet oskuld på Google och klickar mig vidare till Wikipedia, http://sv.wikipedia.org/wiki/Oskuld

Där står att läsa att manlig oskuld är vanligare än kvinnlig, att genomsnittsålder är 19 år för killar och 17 för tjejer. Jag tittar på tjejerna vid bordet framför och blir misstänksam... jag kunde svära på att de inte var äldre än 15... snarare yngre. Men vad skönt - då stämmer det inte. Sen ser jag en länk. Hymen http://sv.wikipedia.org/wiki/Hymen. Innan du klickar på länken, har du någonsin hört ordet förrut? Inte jag i alla fall.

När jag läser om Hymen försvinner lite av spänningen i ämnet eftersom det infinner sig en lite mer medicinsk känsla... omedvetandes skriver jag in ett nytt ord. Kanske för att det rent språkligt skulle kunna vara det motsatta till oskuld.

Skuld

Jag läser på http://sv.wikipedia.org/wiki/Skuld och ser att Skuld delas upp i 4 delar, ekonomi, moral, juridik och... mytologi.

Den fjärde kategorin känns märklig så jag klickar där och får upp en hela den nordiska mytologin...

Klockan börjar närma sig ett möte och jag lämnar mytologin, tjejerna och deras samtalsämne och en tom kaffekopp. När jag sätter mig i bilen försöker jag sammanfatta intrycken från caféet och det blir ungefär så här:

Om man inte är oskuld när man är en ung tjej, känner man då en skuld? Ja kanske. Men det känns ju helt uppåt väggarna fel. Eller är det tvärtom? Om man som ung tjej blivit av med sin oskuld - är det då man är i skuld? Äsch, tramstankar.

Jag bestämmer mig för att namnge tjejerna efter den nordiska mytologin och de tre nornorna.. Den ljusa rätt söta får heta Urd, den mörka lite runda får heta Skuld och hon som verkade mest erfaren får heta Verdandi. De övriga bedömer jag i brist på fler namn - snart kommer att arbeta med ekonomi, juridik eller all helst moraliska frågor.

Med örat mot bordet bredvid,

TB

1 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att dagens tonåringar lever under en fruktansvärd sexuell press! Jag menar på min "tid" levde de flesta under sexuell press men det går inte att jämföra med idag!

jag tillhör oralsexets generation och på den tiden som ung tonårig förekom nästan aldrig analsex tugget..
Nu när man lyssnar på dagens tonåringar så är det gruppsex, trekanter och analsex i mycket tidigt stadium och det får en slampa som mig själv att aldrig vilja föda en dotter för HUR FAN kommer världen att se ut den dagen hon är 13 år!

(är 28 år nu och förlorade oskuden som 12 åring och det var tidigt på den tiden...men tydligen inte nu...)