tisdag 9 september 2008

Tisdagen den 9 sept: Känn ingen sorg, Götebooorg!


Tyvärr måste jag berätta att det inte blir någon Göteborgsresa nu i slutet av veckan. Tråkigt och framförallt för det mötet som jag sett fram mot. Det blir istället veckan efter och jag hoppas att få uppleva spännande möten då.

Apropå Göteborg. Lyssnade idag på en kille från Göteborg i ett helt annat sammanhang. Vad är det med göteborgare??? Varför låter de alltid så glada och positiva... Är det något i bröstmjölken, är det illusionen om att bo på Sveriges framsida eller är det helt enkelt bara en dialektal fråga?
För ett par veckor sedan i min normala profession, öppnade jag en dörr och på andra sidan stod en göteborgare jag träffat på flera seminarier mm. Som en kobra lyfte han handen i en hälsning och använde hela ansiktet när han högt och ljudligt sa att det var gött att se mig!

Jag minns en gång för ett par år sedan. Jag hade bestämt träff med en kvinna från Askim. Vi skulle mötas på Avenyn (så klart...) och det gjorde vi. Hon hade långt mörkt hår, smal och såg ut att vara lite tillbakadragen. Men så började hon prata... Och ur den vackra lilla munnen kom denna GOA svada! Hon höll igång under hela middagen och jag har aldrig skrattat så mycket på en första dejt någonsin. Hela hon var en sketch. En söt sådan.

Vi tog en promenad efter middagen. Gick längs avenyn ner via kvarteren mot Nordstan. Jag var helt andfådd när vi kom tillbaka till Avenyn och mitt hotell. Inte för att vi faktiskt promenerat säkert 5-6 km utan för att jag skrattat konstant.

Den natten fortsatte i skrattets tecken. Visst vi hade en del intima övningar, men varje gång det började hetta till kom ett skratt emellan. Vi skrattade tills vi skiljdes på morgonen och vi skrattade många gånger efter det fram till en dag då skrattet klingade ut. Troligtvis för att hon hittade någon som skrattade lika mycket åt hennes historier som jag. (de är ju inte lika roliga på distans...).
Jag minns hur jag hade turen att få äta en 7-rätters på en lyxkrog i Göteborg. En skara killar i min ålder +10 satt kring ett stort bord. Vi åt, drack och ja... skrattade. Jag flikade in med ett par anektoter från min värld och fick väl artiga skratt. Men de rullande, högljudda skratten kom så klart från göteborgarna när någon annan av göteborgarna berättade sina hisnande historier. Ofta med havet inblandat. Kvinnor förstås. Och alla utspelandes för "flera år sedan"...

Någonstans älskar jag Göteborg. Men jag kan inte ta Göteborg på allvar. Måste skratta. Inte nedlåtande, bara hjärtligt.

Nu till min fråga eller frågor: - Har du någonsin haft tråkigt i Göteborg? - Har du haft sex med en göteborgare/göteborska? - Går det att ha sex med en göteborgare/göteborska och finns det typiska göteborska ritualer i ämnet...?

Alla, inklusive göteborgare/göteborskor är inbjudna till denna lilla regionala dialog!

Och ni som är göteborgare/göteborska eller av någon anledning är där nästa veckoslut. Hör av er! Vi behöver nödvändningsvis inte ha hud mot hud läge. Men resan hem blir så mkt roligare med ett gott skratt i nära minne.

Kram från huvudstaden,

TB


0 kommentarer: