söndag 24 augusti 2008

Lördagen den 24 aug: Strand Hotell på fredag!


För en gångs skulle var det en trevlig tillställning. Grillat lamm med en hemlagad potatissallad gjord på tunt skivad potatis (!), kapris, rostade vilöksflarn - vänt i olivolja och dijonsenap. Ett kraftigt rött vin från Chile serverades till. Barnen fick grillkorv med bröd och en hel skål med nachos. På begäran av barnen blev det marängsviss till efterrätt (rätt länge sen... och jag var minst lika förtjust i valet som barnen). Allt serverat i den fina matsalen i Danderyd hos min barndomskamrat Nisse, hans fru och barn.

Parmiddagar brukar vara rätt slätstrukna. Lite för artigt och alldeles för stor del av samtalet handlar om bergvärme, ränteläget och dagis. Skvaller om alla de som inte är där förstås. M a o så skvallras det nog rätt mycket om mig när jag inte är med, och det är jag inte så ofta. Jag har ju inte varit ett "par" på rätt länge och även när det är så har mina partners ofta inte varit överförtjusta i just parmiddagar.

Men den här gången kom samtalsämnet rätt tidigt in på lite större frågor än uppvärmning av villan. Vi pratade om relationer, inte bara mellan man och kvinna utan om familjens betydelser, relationer till föräldrar. Anledningen var att en av mina vänner precis mist sin mor. Helt utan förvarning.

Till kaffet och avecen delades sällskapet upp som det alltid brukar göra och vi killar ("grabbar"...) tog plats i en soffgrupp med varsin konjak (någon drack whiskey och jag som alltid, vodka... eftersom jag inte tycker om färgad sprit). Nu gled samtalet in på OS. Jag tror att Jörgen Persson fick mest samtalstid och också flest hyllningstal. Även J-O och Äpplet fick lite beröm trots att de inte längre är aktiva. Svenska fotbollslandslaget fick ta emot mycket skit (och då menar jag herrlandslaget) - och som ni vet var de ju inte heller med, men de gjorde ju sådär ifrån sig i EM i våras. Dopningdiskussionen tog också fart när Jonas menade att det bästa vara att släppa det fritt...

Jag stack med barnfamiljerna, d v s vid 23-tiden. Fick skjuts in till stan av en av barnfamiljerna och trängdes i baksätet på en Volvo med 2 sovande barn i 3, respektive 7-årsåldern. Mamman görde osäkert och pappan somnade innan vi nådde Roslagstull.

På väg mot Östermalm kom jag på att jag lovat att möta ett par vänner (som inte är par) på söder. Nu var det bara ett par hundra meter hem och jag tog efter övervägande beslutet att bege mig hem.

Nu är det nog dags att släcka ned. Jag har slötittat på TV och ordnat undan ett par dagars disk och tvätt. Ska titta in på BC och se om jag har några meddelanden. Ser på min nya statistikpryl på bloggen att 24 personer har varit inne. Det är rekord!

Jo, innan jag avslutar tänkte jag berätta att jag kommer att finnas på ett hotellrum nu på fredag från em och fram till 12 på lördag. Sist jag hade ett hotellrum blev det väldigt roligt (läs bl a om Affärskvinnan här på bloggen).

Hör gärna av dig om du har möjlighet att ses på fredag för en skön massage. Jag hade tänkt att boka rummet på Strand Hotell som har stans skönaste sängar och en helt fanstastisk frukost som jag gärna delar med den/de som kommer sista "passet" :-).

Kram, kram!

TB

0 kommentarer: