fredag 21 augusti 2009

Vågar vi välja?


Det här skriver jag inte av någon annan anledning än att förhoppningsvis inspirera. Det går lite i samma linje som förra inlägget. Man har alltid ett val. För mig blir det mer o mer viktigt att våga välja. Att våga välja att träffa de människor som jag tycker om och tycker är intressanta. Att våga låta dessa möten bli en del av mitt liv och att våga välja vägar som inte alltid är självklara. Men också att våga välja bort såklart. Det kräver också mod.

Kan du "översätta" något av det till dig och dina val så förstår du säkert. För det är ju många val vi står inför. Ibland räcker inte modet riktigt till.

Om två veckor kommer ett tåg att bromsa in på någon av alla de spår som tar emot tågen utifrån landet. På tåget finns en ung tjej som bor många mil härifrån, som vill se Stockholm och som vill träffa mig. Igår pratade vi på telefon och idag fick jag tågtiderna tillsammans med ett bifogat foto.

Jag ska visa henne Stockholm från sin allra bästa sida och vi får kvällen, natten och morgonen tillsammans. Är vi modiga? Ja, kanske - men vi har vågat välja. Vi vill båda det här.

---

I nästa vecka kommer jag att träffa en kvinna som tagit kontakt med mig och som vågar för att hon vill. Hon har likt många de som fångar mitt intresse sin alldeles egna historia. Jag var 5 minuter ifrån henne häromdagen då det plötsligt kom ett SMS. Det hade inte fungerat med barnvakten. Nu får vi en andra chans och vi har valt att ta den.

---

Jag kommer att träffa en kvinna jag skrivit om här tidigare och vi har kommit överens om att jag ska komma på morgonen och vi ska njuta av den mysiga värmen som bara en kropp kan vara när den precis vaknat och fortfarande är inbäddad under täcket. Vi ville det båda och vi valde det. Hon vågade dessutom be mig om en sak som är väldigt speciell för henne och som hon säger "kan radera bort det förflutna". Att våga fortsätta träffas är också ett val. Ju närmare man kommer varandra, desto mer vågar man.

Många menar nog att de som träffar mig är modiga. Kanske är jag också modig som möter människor jag inte träffat förrut. Eller så handlar det bara om ett val. Att våga välja att mötas eller att våga välja att inte mötas och att våga säga det.

Kram TB (som funderar över möten, våga välja och mod en helt vanlig fredagskväll)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmm du har så rätt... Just nu står jag och stanpar....
jag tror nog att jag vågar...men just nu SER jag INGET jag vill välja.....
Jag bara väntar på att det ska dyka upp...

Anonym sa...

Jag har bestämt mig för att våga ta fler chanser när de väl dyker upp! Det gör vi alla alldeles för sällan. Antingen kan det bli pannkaka av alltihop, eller också kan man få en fantastisk upplevelse!

Eva sa...

Jag tror att det är långt vanligare att ångra saker vi av olika anledningar (kanske ofta rädsla för det ovana) inte gör än det vi väljer att göra/uppleva.

fan of yours sa...

jag vill oxå våga......i know that you will help me....