måndag 1 september 2008

Måndagen den 1 sept. Fortsättning summering från Strand hotell


Hon kom på fel sida vägen och hon parkerade 3 meter från hotellentrén. Det kändes som Saga. Ur sportbilen klev hon ut och jag mötte med en kram. Kände direkt att jag kanske skulle ha stått kvar på trottoaren för att vara i samma höjd… Vi var nog lika långa på ett ungefär, men det är svårt att matcha ett par röda högklackade. Hon var lika farligt vacker som jag föreställt mig och om jag inte visste varifrån hon åkt skulle jag ha gissat att hon klev direkt ur en saga. Ingen snäll saga...

Valet föll på det röda vinet. Saga var något av en vinkännare visade det sig. Hon hade faktiskt en flaska med sig. Men den var till dagen efter. För förstå ni, Saga’s egentliga ärende var den dejt hon skulle på dagen efter. Ja, Saga bor inte i huvudstaden. Hon var bara på besök, en väl planerad helg i storstan och inatt skulle hon sova på Strand hotell.

Det kanske låter som jag är lite avigt inställd till Sagas välplanerade helg. Nej, inte på något sätt. Tvärtom och efter att ha lära känna henne – är jag tvärtom väldigt imponerad av den här kvinnans självständighet och rättframhet. Så ska det vara, eller rättare sagt i Sagas fall så fanns det inga skäl för henne att inte göra så.

Så vi satt där och drack rött vin. Hon rökte. Jag rökte också lite. Hon berättade om sig, delar av sitt liv. Saker hon varit med om. Jag berättade också lite. Det kändes som vi bara vara två personer som råkat boka samma rum och nu gjorde vårt bästa av det. Och vi gjorde det riktigt bra tycker jag.

När hon senare klätt av sig och lagt sig på sängen kändes det nästan surrealistiskt. Jag är fortfarande förvånad varje gång att jag får den här möjligheten. Möjligheten att inte bara lära känna en person utan även hennes kropp.

Nu så här efteråt, kan jag bara konstatera att hon inte hade sitt livs upplevelse. Och det hade väl i sanningens namn inte jag heller. Jag masserade hennes kropp och gjorde det med glädje. Men hennes vackra kropp svarade inte riktigt och det var svårt att avgöra om den behövde ömhet eller kraft. Troligtvis behövde den både och. Nu låter det kanske som det var helt misslyckat och det tycker jag inte alls, men jag tror att ingen av oss riktigt kunde slappna av. En del instrument tar längre tid att lära sig spela även om man är hyfsat musikalisk.

Vi satt istället sent in på natten och fortsatte prata. Till slut blev jag så trött att jag släpade mig till sängs. Saga satt uppe och gick inte och la sig förrän efter en stund. Tror jag. Hon berättade på morgonen att det inte var någon tvekan om att jag sov djupt. Det hördes…

Jag väckte Saga på morgonen och berättade att jag skulle gå ned och äta frukost och att hon var välkommen när hon vaknat. Väl nere vid frukosten möttes jag av någon slags värdinna. Hon bad om mitt rumsnummer. Jag sa det och slog mig sedan ned vid ett bord för två. Det slog mig att Saga skulle få samma fråga och antagligen inte kunna leverera något svar. Jag bestämde mig för att hålla lite koll på när Saga gjorde entré. Men självklart missade jag henne och lika självklart klarade hon passagen utan problem. Jag hällde upp en kopp kaffe till Saga och vi började prata om resmål. Vi hade varit på en del gemensamma platser. Men konstigt nog (vinkännare som hon var) hade hon inte varit i Italien. Jag å andra sidan lyssnade gärna till hennes berättelse om Istanbul.

Uppe på rummet igen, bytte Saga om inför dagen i Stockholm. Hon frågade mig om råd i val av solglasögon. Jag svarade stensäkert att de lite större runda var det bästa valet. Hon log och stoppade ned de lite smalare i väskan. Med tunna mörkbruna byxor, vit blus och en stickad tröja i samma bruna ton stod hon nu klar att bege sig av. Det märktes att hon var lite pirrig inför kvällen och jag gav tipset att köpa blommor på Hötorget. Lite senare på dagen, då priserna brukar falla.

I nya högklackade skor fick jag en kram. Gav en kram. Jag följde henne med blicken när hon gick bortåt i korridoren mot hissen. Jag log. Jag tror hon log.

I söndags fick jag det här meddelandet:

Hej :) o tack för i fredags, det var verkligen trevligt... ville bara säga att min dejt gick mkt bra.. vi har haft otroligt mysigt... o jag blev inte utkastad.. haha... o vi kommer säkert ses igen. Hoppas din helg varit fin o skön den med. Kram :)

Nu återstår bara en berättelse från Strand Hotell. Den kommer så fort jag får okej att publicera den. Nu är det ny vecka och den har börjat som veckor börjar, med en vardag…

Over & Out,
TB

1 kommentarer:

Anonym sa...

lovade en kommentar gällande din blogg om vårt möte, här kommer den: Tycker du har speglat vår 'träff' på ett mkt bra sätt. Två främlingar som möts och delar ett hotellrum. Pratar, skrattar, dricker vin och bygger en vänskap. Kan inte klandra dig för att dina avspänningsövningar inte fungerade som väntat. Det är definitivt inte ngn lätt uppgift att få en häxa att slappna av och ge sig hän. *L* Kram / Saga